Thursday, September 27, 2012

perubahan hidup asasnya pada niat

assalamualaikum w.b.t

agak lama tak update blog orked ni... anyway bukan takde ms lgsg tp memg byk ms dgunakan dgn spenuhnya dan tkdg idea y dtg dirasakan tdk perlu dkongsi semuanya.. heheehhe bukan bmkna xpenting tp mungkin ada ms nya pkra y tcetus nk tulis adalah pkra y xseptotnya dketahui umum contoh hal peribadi and etc.. cewahhh layan perasaan je kan... haha xdelah.. ni sedikit input dr orked untk sesiapa shj y sdg dlm dilema dlm mslh dlm kesedihan xkesah la dilema apa mslh apa ksdihan apa pun.. setiap kali kita nak sesuatu kita bdoa dan kita bhrp tuhan tu adil pd kita.. kan? pernah x kita fikir adil x kita sbg hamba pd tuhan kita? tgjwb kita? hati kita? niat kita? semua dh kita betulkan atau belom? selagi semua tu tdk dbetulkan kita msh tdk akan mdpt keadilan dr tuhan kerana kita tdk adil pd tuhan sbg hambaNYA. bersabarlah mengejar dunia.. jgn terlalu obses pd dunia semata2,tkdg kita alpa ada bahagian rohani kita y belum mantap.. kita ingin semua kemahuan kita dikabulkan sdgkn niat kita tdk betul.. BERUBAHLAH... perubahan itu penting sebab terkdg perubahan adalah titik mula kita merangka jalan kehidupan yang bru.. jalan y lebih berpanduan.. semua manusia pernah buat silap.. xde sorg terlepas dr melakukan ksilapan.. NAFSU puncanya.. jangan diikut semua y disukai, tp ikut lah semua y dituntut pd kita oleh ALLAH s.w.t... 






segala ujian y dtg pd manusia adalah penilaian tuhan pd hambaNYA sejauh mana hambaNYA menginngatiNYA dan redha dengan segala y diuji.. oleh itu sabarlah melalui hidup y penuh liku ini.. kita merasakan kehilangan arah tuju dan tdk sanggup melalui dugaan yang mendatang sebenarnya kita memperlihatkan bahawa kita manusia yang mensia2 kan kehidupan didunia untuk belajar erti ketabahan dan kekuatan.. hadapi semua y mendatang pelajarilah erti hidup dan saat itu kita buktikan tdk sia2 kita didunia kerana kita tahu erti sakit erti tabah dan erti KEHIDUPAN.. bg yang pernah berbuat kesalahan pd seseorg pohonlah kemaafan pdnya kerana MAAF tdk sekali2 menyebabkan kedudukan anda rendah atau hina sebaliknya anda dipandang hebat menjadi insan y berani mengakui kesalahan dan berhadapan dgn nya sudah pasti anda seorg y ckup btgungjawab dlm hdp anda.. orked pernah salah pd org jgk,tp bg orked apa pun kesalahan jgn disimpan lama pohonlah kemaafan.. jangan TAKUT!! setiap manusia ada naluri dan sifat kemanusiaannya.. org y menerima kata maaf dr anda psti tersentuh dan walaupun dy tdk melafazkan dy memaafkan tp percayalah dlm hatinya dy berbangga dgn kamu kerana kamu berani memohon maaf,skurang2nya kamu telahpun memohon maaf dan kamu membuat satu tindakan yang tdk pernah salah iaitu MEMOHON MAAF... harap segala input yang diberi di sini memberi sedikit ketenangan hati buat manusia yang sedang dlm dilema.. bersihkan hidup anda betulkan niat anda pohonlah kemaafan pd setiap kesilapan semoga pintu rezeki terbuka dgn redhaNYA buat anda.. insya allah.. wassalam..